woensdag 9 januari 2013

Een beetje chaos

Ik hoor je denken. Gaat het daar dan allemaal van een leien dakje? Zijn wij soms de enige waar het niet gaat zoals het zou moeten lopen? Nee hoor echt niet! Dat die decembermaand goed verlopen is, is fantastisch natuurlijk. Maar ook in dit huis is een adhd-er aanwezig en dat zullen we weten ook. Soms is het leuk, grappig en lief en soms is het slikken, tot tien tellen of uit elkaar barsten.

Met dat de kerstvakantie begon kwam de ontlading van de deze maand en de spanning voor de vakantie die nog komen ging. Wat een stuiterballetje. En ik ben ervan overtuigt dat dat stuiteren  ook bevordert wordt door computerspellen, tv kijken, de IPad en alles wat maar een schermpje heeft. Om dat in te perken heb ik dat aan tijden gebonden tot grote ergernis van de kids.

De hele vakantie heeft zoonlief geen medicatie gebruikt. En daarmee ging direct de eetlust omhoog, de irritatiedrempel naar beneden en de remmen los. Stoppen kwam niet echt in zijn woordenboek voor, tenzij ik mijn verzoek maar vaak genoeg herhaalde. En dan maar hopen dat hij in al zijn chaos mijn verzoek niet vergat …

De skivakantie ging fantastisch! Hoewel de lessen al gauw saaaaaiiiiiii waren, was het vrij skiën een verademing. Alles proberen, vol enthousiasme en zonder enige angst. Dat ging natuurlijk een keert mis, waardoor hij ineens begreep dat remmen niet voor niets wordt aangeleerd en verantwoordelijkheid nemen bij het skiën heel belangrijk is.

Nu gaat alles weer z’n gangetje. Morgen het eerste spannende moment ... de boekbespreking, gevolgd door de citoperiode van volgende week. Ben benieuwd of zoonlief, net als bij het skiën, zijn zelfvertrouwen weet te behouden!

5 opmerkingen:

Dietmut zei

het blijven ups en downs komen en natuurlijk kan men niet altijd hieraan wennen. Een keer kan je er beter tegen dan de ander keer en zo is het wederzijds. Maar ik heb al lang begrepen, dat jij Gerda het heel goed gaat oplossen al de voor en tegens die jullie passeren in het leven. Lieve groeten, DIetmut

Aritha V. zei

O, remmen zijn er niet voor niks. met skieën niet en in het normale leven van alle dag ook niet. Best moeilijk om soms de rem te vindne voor zo'n jongen. Ik ben heel benieuwd hoe zijn boekbespreking verliep vandaag!

Ups en downs zullen er blijven. Ik liep net te bedenken dat ook zonder adhd in een gezin er ups en downs zijn. Dat iedereen zijn portie krijgt en dat het een uitdaging is voor ons als moeders daar op de juiste manier mee om te gaan. Las net op facebook: als jet het engelse woordje voor moeder 'mom' op zijn kop zet krijg je het woordje 'wow'. Leuk hè?
Wij zijn wow! Moederschap is iets om u tegen te zeggen. Of wow.

Aline zei

Goed dat hij voelde dat de remmen er niet zomaar zijn... Fijn dat het verder zo goed ging. Hier volgende week boekbespreking. Sowieso eng, maar vooral als je ook nog last heb van extra prikkels enzo. Succes wensen, oké!

Mirjam zei

Hoi Gerda,
Het was natuurlijk te verwachten dat er een ontlading zou komen in de kerstvakantie. Al die spannende dingen die nu achter de rug zijn. Dat is gewoon bij elk kind zo, zo ook bij mijn kinderen toen die nog klein waren...
Spannende tijd nu, de boekbespreking en de citotoets... De zoon van mijn jongste zusje moet ook beiden doen deze maand... Hij wordt over een weekje 12 en gaat dus ook komende zomer naar de middelbare... voor hem ook spannend.
Ik wens jouw zoon veel succes, en jou ook natuurlijk....
Lieve groet,
Mirjam

Anoniem zei

Fijn dat het skiën zo leuk was. Zoon had zeker en vast "alle remmen los" in gedachte! ;-)