vrijdag 2 december 2011

De stuiteritis

Ons huis is op dit moment een grote chaos. Een krat met boodschappen op het aanrecht die nodig een plekje in de kast vereist. Een tas op de grond. De afwas staat overal en nergens en de afwasmachine moet uitgeruimd. Een kledingtas naast het bureau. Een ongebruikte doos heeft ook z’n plekje in de kamer gevonden. Evenals een gymtas, doelloos achter de bang, heeft z’n werk inmiddels gedaan en wacht totdat het mee naar boven wordt genomen. En dat is alleen nog maar beneden. Over boven heb ik het maar niet.

Maar ik heb er nu even geen zin in. De rust in huis is weergekeerd. Stuiterballetje is naar school en de ander speelt met twee vriendjes buiten. Het geluid is binnen te horen, maar zolang ik geen buren op de stoep heb met de vraag of het wat zachter kan, laat ik ze maar even. Al die stress om sint moet er toch een keertje uit. En eigenlijk word ik er ook lichtelijk gestrest van.

Heb ik alle boodschappen in huis? En de cadeautjes dan? Straks maar even nakijken dan kunnen we dat vanavond nog doen. Morgen is er geen tijd voor. De ochtend op het voetbalveld en ’s middags begint de eerste Sinterklaaspret al.


Het is een geweldig tijd, echt waar, maar even zo leuk als alles weer voorbij is. Want stuiteren is leuk, voor even, maar niet de hele tijd. Ik probeer zoonlief de kans te geven te stuiteren waar nodig. Maar mijn eerlijkheid gebied me te zeggen dat mijn geduld soms ver te zoeken is.

Hoe doen jullie dat? Lukt het jullie altijd maar geduldig te zijn? Hoe mag jou kind zijn/haar stress uiten?

8 opmerkingen:

Jolanda zei

Neenee... geduld is niet altijd mijn sterkste kant. Dit jaar valt me de drukte om de sint mee in huis. Ze schreeuwen hier ook gauw, maar ik denk altijd dat dat door de ruimte komt en zo wordt het natuurlijk wel een gewoonte...
Lekker buiten uitrazen werkt vaak wel goed.

Mirjam zei

Hoi Gerda,
Mijn meiden zijn al 21 en 27 jaar... Dus die stuiteren niet meer zo, en al zeker niet in mijn nabijheid. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het niet meer zo goed weet hoe dat voelde toen zij nog stuiterden, maar ze hebben het zeker gedaan. En af en toe kon ik ze wel achter het behang plakken. Dan was mijn energie ook verdwenen. Ach, nog even en dan is de sintstress weer verdwenen, het hoort er allemaal bij, wel makkelijk hè, voor mij dan...
Ik wens je veel plezier tijdens dit sinterklaasweekend, gewoon beetje meestuiteren...
Lieve groet,
Mirjam

Ine-Maartje zei

Mijn zusje heeft ook de stuiteritis. Ze heeft adhd, dus kan ook aardig stuiteren. ;)
Soms lekker laten stuiteren, maar...af en toe is het ook even klaar en dan (proberen we) altijd op een leuke manier vragen of het even wat zachter kan. ;)
Soms is het geduld ook even op hier hoor!
Succes met alles!

Anne-Marie zei

Hoi Gerda, ik ben inderdaad ook erg blij als het weer achter de rug is. Terug naar rust en regelmaat en alsjeblieft niet te veel onverwachte dingen! Leon heeft het er dit jaar errug moeilijk mee. Gelukkig hebben de juffen veel begrip voor zijn gedrag.(ik heb hem zelfs gisterenmiddag thuis gehouden om hem even rust te gunnen voor vandaag: 2x sinterklaas).
Nog een paar dagen...
Sterkte en ondanks alles een fijn sinterklaas weekend! Groetjes, Anne-Marie

Antoinette zei

Stuiteren leuk? Eventjes? Nou..dan ben je verder dan ik..Ik vind er niets aan!

Anoniem zei

Ik kan me helemaal voorstellen dat je verlangt naar de tijd dat alles weer 'normaal' is. Soms kan sleur zo welkom zijn ;)

Lieve groet,
Gonne-Marieke

Anoniem zei

Amber heeft een boksbal!Dat werkt wel goed hoor ... We hebben ook een zachte voetbal. Soms mag dat ook - in de keuken als ik niet aan het koken ben.

Fokelien zei

och heden, stuiteren... het ligt eraan hoe druk het in mijn eigen hoofd is hoe ik er mee omga. :-)
Buiten uitrazen gaat het beste, en op onze trampoline kan hij z'n energie goed kwijt (topuitgave!)